04. 09. 2022

Začínám podnikat – marketing krok po kroku

Co budu dělat?

Dnešní doba přináší téměř nevyčerpatelné příležitosti (nejenom) k podnikání. Ač se může zdát, že všechno tu už bylo, a že všechny díry na trhu jsou už obsazené, realita je jiná. Dnešek nabízí zcela nové možnosti: zákazníci jsou rozmazlení, zahlcení přemírou výběru, mnozí v rozhodovací paralýze. Dále, je tu velká skupina lidí, kteří si velmi cení svých peněz a ještě více svého času, a už nejsou ochotni jít do jakýchkoliv kompromisů.

Díky tomu se otevírají možnosti různé mikrosegmentace trhu. Nyní totiž lze i to, co dříve bylo sci-fi. Byli jsme zvyklí na to, že dodavatelé produktů a služeb mají co nejširší záběr – pokud se někdo zaměřoval na módu, tak to muselo být od kosmetiky, přes paruky, boty, vlasy, doplňky, až k související literatuře a akcím, a ještě módní poradenství navrch. Jinak by se totiž před pár lety nemohl zaklínat “komplexní a širokou nabídkou” a žádný velký úspěch by ho nečekal…

Budoucnost je tady a trh se vyvinul do takové podoby, že podnikatel se může zaměřit na sebemenší segment trhu a přesto má šanci na úspěch. Nároční zákazníci totiž nejvíc ze všeho oceňují expertízu v určité oblasti, a nejenom to – oni ji vyhledávají. Svoji důvěru svěří právě těm, kteří poskytnou náležitou odbornou péči konečkům vlasů, dodají víno přesně podle chuti a z geograficky vyhovujícího regionu, ušijí poradenství na míru firmě podle konstelace planet.

Jasně, je to nadsázka. To, co chci říct, je, že dnes můžete dělat, cokoliv chcete – zákazníci existují.

Proč to budu dělat?

Důležité je uvědomit si, PROČ chci dělat to, co chci dělat. (To platí samozřejmě ve všem, nejen v podnikání.)

Musíme si vyjasnit, zda podnikáme kvůli tomu, že nás to baví, nebo jsme na misi přispět k lepšímu světu, či jsou pro nás důvodem peníze či prestiž. Zkrátka, stanovit si cíle.

Ať už jsou naše cíle jakékoliv, budeme potřebovat odbytiště – zákazníky.

Obsah obrázku text

Popis byl vytvořen automaticky

Jak to budu dělat – jaké jsou moje možnosti a jaká jsou úskalí?

Krom toho, že budeme muset v podstatě na plný úvazek pracovat, abychom dodávali službu či produkt ve stoprocentní kvalitě, což je ten náš tzv. “core business”, tedy to, co nás (časem) bude živit, musíme se a to zejména při rozjezdu jakéhokoliv podnikání starat, a to ne méně než také na plný úvazek, o vyhledávání a získávání zákazníků, kteří u nás utratí peníze.

Jedna z cest je vyrazit do terénu, potkávat se s lidmi a hledat mezi nimi zákazníky. Pak prodávat, prodávat, prodávat. Je mnoho podnikatelům, kterým tento face-to-face, tedy osobní kontakt vyhovuje a jsou v něm efektivní. Otázkou je, kolik času v terénu si můžeme dovolit být, abychom stihli balit, expedovat, zpracovávat nabídky, fakturovat, připravovat se na veletrh, apod.

Druhou možností je stoprocentně se soustředit na vývoj a dodání produktu, perfektně vyladit cenotvorbu, připravit si neprůstřelnou nabídku a oslovovat zákazníka na místech, kde se vyskytuje. Libovat si v internetovém (nebo v kterémkoli jiném) marketingu, studovat nové trendy, investovat svůj čas do samovzdělávání, zkoušení nových aplikací a vyhodnocování efektivity. A také, poučení se z předchozích akcí, vyvodit závěry směrem do budoucnosti, předělat plány a pak celé zas a znovu dokola.

Oba tyto přístupy jsou vzájemně neoddělitelné – obchod bez marketingu a marketing bez obchodu nefunguje.

Nutné marketingové dobro

Ač nejsme všichni marketéři, bude třeba, abychom si před samotným rozjezdem podnikání, rozmysleli některé věci, které jsou doménou marketérů a dalších specialistů:

  • Potřebujeme www stránky?
  • Pokud ano, jakou doménu bychom měli zvolit?
  • Je doména volná?
  • Jak www stránky vytvořit? A jak je na doménu dostat?
  • Jaké kanály k propagaci budeme potřebovat?
  • PPC reklamu na Googlu či jinde?
  • Optimalizaci klíčových slov na našem webu
  • Sociální sítě – Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Linked-in?
  • Budeme chtít rozesílat newslettery?
  • Budeme chtít připravovat podcasty?
  • Stříhat videa?
  • Inzerovat v tisku?
  • Vkládat letáky s nabídkou do schránek nebo je nechávat v kavárnách na stolečku?
  • Nebo chceme něco netradičního, ale ještě nevíme, co to je?
  • Kdo je můj cílový zákazník?
  • Kde se pohybují tito “moji” lidé?
  • Jak je máme oslovit, aby na naši nabídku reagovali?
  • Jak je vůbec najít?

Po tom, co si vyjasníme odpovědi na tato témata, budeme muset přemýšlet dál o tom, kdo to všechno udělá. Mnozí máme mnoho energie a nadšení zejména v počátcích našich podnikatelských kroků a díky tomu mnoho věcí zvládneme sami – natočíme video, jak zdobíme náš dort a jak z něj má náš zákazník radost, pověsíme ho na Youtube, sdílíme na Facebooku, Instagramu, rozešleme do mailu našim kontaktům. A zítra? Zas. A zas. A zas. Až než nám nedojde, že buď nestíháme, nebo že je to pořád to samé nebo obojí.

Obsah obrázku text

Popis byl vytvořen automaticky
It is marketing

Řešením je co možná nejvíc činností automatizovat, ale delegovat ne někoho jiného – specialistu. Bude dobré si uvědomit, který z těch našich plných úvazků je pro nás smysluplnější, efektivnější a realizovatelnější.

Řešení

Nejdůležitějším kritériem však pro nás bude říct si, v čem jsme skutečně dobří a hlavně, co nás baví.

Každý máme k dispozici jen 24 hodin denně. Po odečtení neproduktivních hodin (spánek, přesuny, jídlo…) nám zbývá 12-13 hodin, které musíme rozdělit mezi práci, rodinu a sami sebe. Z toho plyne jediné: budeme si muset vybrat, čemu svůj (pracovní) čas budeme věnovat.

Dělejte to, co vás baví, v čem jste dobří, a čím můžete pomoci ostatním lidem. Dělejte to, z čeho máte radost, co vás posouvá dál.

Proč? Protože každý má právo žít svůj podnikatelský sen.

Pokud jste teprve na začátku své podnikatelské cesty, kolegové z Nakopni svůj marketing mají pro vás připravené školení: Jak na propagaci, když nemáte milióny, aneb udělej si sám. Neopakujte chyby svých kolegů, pojďte se naučit tipy a triky pro propagaci vaší značky.

Bronislava Brániková
autorka je zároveň obchodní partnerkou
projektu Nakopni svůj marketing

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram