07. 09. 2022

Podcasty a jak na ně I.

Naši klienti často chodí s nápadem „Chci dělat PODCAST!“ a obvykle se do realizace sami, po hlavě a na vlastní triko. Jen málokdy však tato aktivita tímto způsobem vydrží déle než na 3 epizody. 

Abychom vám pomohli utřídit si myšlenky a usnadnili vám se k vašemu vysněnému podcastovému kanálu dostat, dali jsme dohromady několik zásah, které z vašeho nadšeného „chci!“ udělají úspěšný a ideálně výdělečný způsob vaší propagace.

V dnešní době je podcast trendová záležitost a zároveň nejrychleji se vyvíjející formát. Dělají ho „všichni“, poslouchají ho „všichni“, jsou dostupné „všude“. Podcasty se vytváří na různá témata – od osobnostního růstu, přes motivaci, finance, podnikání, marketing, výchovu dětí, vaření, péči o pleť, cvičení, meditace… Co si vymyslíte.

Podcasty jsou stále propracovanější, kvalitněji produkovány, mají jasnější strukturu a taky pořád větší konkurenci.

Takže jak postupovat, když chcete začít podcast tvořit?

Cíl – proč?

Položte si několik skutečně základních otázek a zodpovězte si je. Ideálně, na papír, abyste vaše cíle viděli, mohli je dát k nahlídnutí někomu, komu věříte.

  • Proč chci podcast vytvářet?
  • Co chci říct?
  • Ke komu chci mluvit?
  • Co mi můj vlastní podcast přinese?
  • Dokážu nějak vyčíslit, kam se chci dostat? Co má být jinak, než je dnes, když budu podcast tvořit měsíc, půl roku, rok, 5 let…?

Odpovědi na tyto otázky vám pomůžou si utřídit myšlenky a sestavit koncept obsahu, který bude zajímavý pro vaše publikum. Navíc, co je psáno, to je dáno – budou to vaše noty, které vás povedou v časech, kdy z vás inspirace přímo stříká a taky tehdy, kdy můza nemůzuje 2.

Zaměření, téma – jakým tématům se budete věnovat a jakým ne?

Téma je nejspíš to první, proč vlastně tvorbu podcastu řešíme. Většinou se tvůrci rozhodují o tématu podle toho, v čem jsou dobří, co jim je blízké, v čem se často pohybují, o čem dokážou mluvit a v čem se umí ponořit do hloubky zajímavé pro posluchače.

Když budete ladit to vaše téma, určitě se podívejte na konkurenci. Jestli existují podcasty na to „vaše“ téma, promyslete, jak budete postupovat. Zda se s konkurenčním tvůrcem spojíte a rozšíříte společně dosah a nebo zda to vaše téma dokážete ozvláštnit natolik, abyste se konkurence nemuseli obávat.

Originalita a autenticita, to je to, co posluchači hledají a budou se k vám rádi vracet.

Název

Kreativitě se meze nekladou. Mějte ale na mysli, že nejdůležitější je, aby název:

  • vycházel tématu vašeho podcastu,
  • zohledňoval klíčová slova, která bude vaše publikum vyhledávat,
  • byl jednoduchý a zapamatovatelný.

Formát a rozsah

  • Promyslete si, zda budou váš podcast tvořit rozhovory, nebo budete mluvit vy, či najdete kombinaci obého.
  • Zvažte, zda jednotlivé epizody budou samostatné celky, nebo zda chcete, aby na sebe navazovaly a tvořily seriál.
  • Pokud máte už nyní na sítích publikum, zkuste od nich zjistit, jaký rozsah jednotlivých dílů preferují a proč, a rozhodněte se, jaké minutáže se budete držet.

Až budete mít jasno v těchto zásadních bodech, přijdou na řadu další nezbytně nutné věci: 

  • Technické vybavení
  • Realizace / natáčení
  • Postprodukce / střih, grafika
  • Distribuce
  • Propagace vašeho nového podcastu

O tom v dalším článku.

Bronislava Brániková
autorka je zároveň obchodní partnerkou 
projektu Nakopni svůj marketing

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram